نصب و راه اندازی تابلو برق

9 / 10
از 4 کاربر

نصب و راه اندازی تابلوبرق صنعتی مستلزم رعایت نکات استاندارد میباشد که این نکات بایستی توسط نیروهای آموزش دیده و با تجربه محقق گردد.

از این رو گروه مهندسی رعد کنترل قدرت در طی سالیان گذشته و با توجه به نیاز بازار، نیروهایی را جذب کرده و آموزش لازم جهت نصب و راه اندازی انواع تابلوبرق را به آنها داده است و در صورت لزوم این توانایی را دارا میباشد که این افراد را به پروژه های خود اعزام کرده و تابلوبرق را با توجه به نکات استاندارد نصب و راه اندازی کند.

نصب و راه اندازی اکثر تابلوهای برق، توسط افراد نیمه ماهر، کار درستی نمیباشد. زیرا تجهیزاتی که در تابلوهای برق قرار دارند و یا تجهیزاتی که قرار است تابلو برق به آنها برق رسانی کند قیمت بالایی داشته و کوچکترین اشتباه توسط این افراد میتواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. توصیه میشود در صورتیکه در ساختمان افرادی که برای اولین بار تابلوبرق را میخواهند نصب و راه اندازی کنند، به جد از انجام آن جلوگیری کرده و نصب و سربندیی تابلوبرق را به افراد متخصص و باتجربه بسپارند تا از خسارات احتمالی جلوگیری شود.

و در برخی از ساختمان های قدیمی که تابلوبرق آنها نیاز به بازسازی و یا رفع عیب دارند، میتوان با هماهنگی لازم، تکنسین به پروژه اعزام کرد و با توجه به وضعیت تابلو برق آن را رفع عیب و یا به روز رسانی کرد.

به روز رسانی و تعویض تابلو برق قدیمی و مستهلک دارای مزایای زیادی میباشد که این مزایا میتواند در بلند مدت هزینه تابلو برق جدید و جایگزین شده را جبران کند.

برای مثال در تابلو برق ساختمانی که از کنتاکتور قدیمی استفاده شده و اگر این کنتاکتور نیاز به قطعه داشته باشد، تعمیر آن که به احتمال زیاد قطعات آن کمیاب میباشد، مقرون به صرفه نبوده و ترجیحا با تعویض آن با کنتاکتور جدید و به روزتر، در زمان و گاها در هزینه صرفه جویی میشود. حال اگر تعداد این کنتاکتورهای معیوب و چندبار تعمیر شده زیاد باشد، پیشنهاد میشود تابلوبرق تعویض شود. در این موارد تکنسین مربوطه اطلاعات تجهیزات برقی که از تابلو تغذیه میکنند و همچنین اطلاعات تابلوبرق را یادداشت برداری کرده و بعد از ساخت تابلو جدید، آن را نصب و راه اندازی میکند.

 

 

در این بخش قصد داریم در مورد نحوه صحیح سربندی تابلو برق بپردازیم.

 

سربندی تابلو برق بایستی طبق اصول خاصی انجام شود و در صورت عدم رعایت این اصول، امکان آسیب به تجهیزات تابلو برق و یا ایجاد تلفات الکتریکی فراهم میگردد.

 

بخش عمده ای از تلفات ایجاد شده در اثر اصولی نبودن سربندی و اتصالات تابلو برق، تلفات مقاومت اهمی است. درصورتیکه در تابلوهای برق اتصالات سست وجود داشته باشد، به شکل قابل توجهی افزایش این نوع تلفات را خواهیم داشت. هر اتصال سست در تابلوهای برق مثل یک مصرف کننده در تابلوبرق می باشد. یک اتصال سست در تابلوهای برق صنعتی و یا تابلوهای برق ساختمانی ، میتواند وجود هر گونه مشکل فنی یا بی دقتی در محل برقراری اتصالات در تابلو برق باشد. اتصالات سست در تابلو برق باعث افزایش جریان نشتی و یا مقاومت اهمی و افزایش حرارت در محل آن اتصال می گردد. این تلفات ایجاد شده در تابلو برق، میتواند به کیفیت ساخت تجهیزات مورد استفاده و یا نحوه صحیح نصب آن تجهیز در تابلو برق بستگی داشته باشد.

 

نصب صحیح تجهیزات در تابلو برق و استفاده از کابلشو یا سرسیم استاندارد و با کیفیت میتواند طول عمر یک تابلو برق را افزایش دهد.

 

لذا در انتخاب و خرید کابلشو و سرسیم جهت برقراری اتصال محکم در تابلوبرق باید به نکات کلیدی توجه ویژه ای داشت؛

 

 توجه به نحوه اتصال ، سایز سیم یا کابل ، درجه خلوص کابلشو یا سرسیم ، آلیاژ و... بسیار اهمیت دارد.

 

نکته مهمی که اکثرا به آن توجه کمتری میشود، انتخاب جنس کابلشو میباشد لذا باید متناسب با جنس کابل و جنس ترمینال یا شینه، کابلشو مورد نظر را انتخاب و استفاده کرد.

 

اگر جنس کابل برق از مس باشد و شینه مسی در تابلو برق استفاده شده باشد، باید از کابلشو مسی استفاده کرد.

 

ولی اگر در پروژه از کابل آلومینیومی استفاده شده باشد، و در تابلو برق نیز شینه آلومینیومی وجود داشته باشد، میتوان از کابلشو آلومنیومی استفاده کرد.

 

و در مواردی مشاهده میشود که تابلوساز طبق استاندارد از شینه مسی استفاده کرده است ولی در پروژه به هر دلیلی کابل آلومینیومی تهیه و استفاده کرده اند، در این گونه موارد بایستی از کابلشوهای بیمتال استفاده شود.

 

و در محدود مواردی یافت میشود که در تابلو برق از شینه آلومینیومی استفاده شده و کابل استفاده شده از جنس مس میباشد، در این موارد پیشنهاد میشود از کابلشو بیمتال آلیاژی یا کابلشو مسی با ورق آلومینیوم استفاده شود.

 

توصیه های مهم:

 

مشخص است برای انتخاب کابلشو، باید به سایز کابل توجه کرد، و دقیقا متناسب با سایز کابل، کابلشو را انتخاب و استفاده کرد. قطع کردن جهت کم کردن حجم رشته های کابل افشان جهت قرارگیری در کابلشو با سایز کوچکتر و همچنین پر کردن کابلشو بزرگتر با سیم اضافه یا هرگونه هادی به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

 

شرکت های سازنده کابلشو جداولی تهیه کرده و در اختیار عموم قرار داده اند که با مراجعه به آن جداول میتوان ابعاد و ضخامت کابلشو مورد استفاده را انتخاب کرد.

 

جهت اتصال خوب و اصولی کابلشو به شینه تابلو برق بایستی از پیچ و مهره مخصوص استفاده کرد. سایز پیچ و مهره متناسب با سوراخ کابلشو انتخاب میشود.

 

استفاده از واشر فنری هنگام سربندی کابل به شینه در تابلو برق از الزامات میباشد زیرا محل اتصالات اکثر مواقع در معرض تغییرات دمایی میباشند و یا با لرزش هایی که امکان دارد در اثر قطع و وصل شدن تجهیزات در تابلو برق رخ دهد، واشر فنری از سست شدن اتصالات جلوگیری میکند.

 

ترجیحا توصیه میشود جهت سفت کردن پیچ و مهره محل اتصالات از آچار مجهز به ترکمتر استفاده شود و میزان سفت بودن اتصالات با توجه به گشتاور اعلام شده توسط شرکت سازنده تجهیز انجام شود.

 

عدم توجه به موارد ذکر شده، در مواقعی که عبور جریان در اوج بار باشد، دمای اتصالاتی که محکم نباشد، تا نقطه ذوب بالا رفته و شرایط برای وقوع حادثه میسر میشود.

 

یکی از مواردی که در زمان تعمیر و نگهداری تابلوبرق انجام میشود، استفاده از دوربین ترموویژن است، تکنسین مربوطه پس از شناسایی اتصال سست که باعث ایجاد حرارت شده بایستی پس از پیدا کردن دلیل آن و رفع مشکل، محل اتصال را اکسیدزدایی کرده و پس از آغشته کردن به گریس ضدخورندگی، محل اتصال را محکم کند.

 

و مهمترین نکته در مورد اتصال اصولی کابل به تابلو برق، استفاده از پرس کابلشو میباشد. استفاده از پرس کابلشو دستی یا هیدرولیک با لقمه مناسب کابلشو از مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

 

نیروهای متخصص و با تجربه گروه مهندسی رعـد کـنترل قـدرت، آماده همکاری جهت نصب و راه اندازی تابلوهای برق تولید شده توسط این مجموعه می باشند.

کارشناسان ما آماده مشاوره جهت نصب و راه اندازی تابلو برق خریداری شده می باشند.

ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :